tirsdag 6. januar 2009

Feber og fødselsangst

Idag våkna Embla opp med over 39 i feber, og hun måtte være hjemme fra barnehagen. Hun var helt knust for idag skulle Adina, bestevenninna, være med hjem etter barnehagen. Hun påstod hardnakka at hun slettes ikke var syk, hun hadde jo bare litt hoste. Embla har aldri hatt feber over 39 og heller aldri vært særlig syk. Så dette har vært en ny opplevelse for henne, og for meg. Livredd som hun er all form for medisiner har det vært veldig vanskelig å få i henne noe som helst av den sorten. Men til slutt fikk jeg lov å gi henne en stikkpille, for flytende var helt uaktuelt. Men de pillene må ha vært gått ut på dato, for etter å ha gitt en gang til hadde ikke feberen gått ned i det hele tatt. Så jeg konfererte med Dr. Røkenes og dro for å handle ikke-gått-ut-på -dato-paracet. Opp i all ordninga med en syk 4åring har jeg jo to småtroll som higer etter oppmerksomhet, på alle mulige måter. Da klokka var 10 hadde jeg bytta 5 bæsjebleier, løpt opp, og ned trappa uendelig mange ganger for å putte i smokk for å få dem til å sove. Da de var lagt i senga for sin andre lur for dagen ble de brått dratt opp igjen, inn i vinterdressen og satt i bilen. Sammen med en febervarm storesøster. Og en temmelig svett mamma. Is, snacks og medisin ble handla i ei rasende fart med supertrioen ventende i bilen. Hjem igjen, nye overtalelser for å få gitt nok en stikkpille. Lovnader om at denne ville virke og 2x Sabeltannfilm, på rad. Samtidig med lunsj til de små, den avbrutte luren, middag, et3 bæsjebleier til, og enddelig kveldsmat og til sengs med dem........... Min venninne Therese skriver på sin blogg i dag om hjertet vrengt som en polvott, det er sånn kroppen min føles nå :) Den lille trappa vår er fryktelig lang ikveld. Da Embla skulle legge seg hadde hun 40 i feber og måtte ha enda en paracet. Utrolig upopulært. Hun ville lese i Karsten og Petra ikveld, og etter jeg hadde lest ville hun kikke i boka. Plutselig sier hun : Jeg vil ikke ha baby i magen når jeg blir mamma. Jeg : Hvorfor ikke det? Fordi det er skummelt. Men jeg husker ikke hvorfor. Jeg: Du trenger ikke å bli mamma hvis du ikke vil. Men er det fordi babyer kommer ut av tissen ? Ja, det er kanskje derfor....... Skal si dette dilemmaet kom tidligere enne jeg hadde venta...................Nå sover hun i senga vår, og drømmer sikkert om at hun skal i barnehagen imorgen og at Adina skal bli med henne hjem.... Men jeg tviler på at hun er frisk og rask i morgen. Selv om jeg håååååper. Det blir tidlig kveld for meg, regner med at morgendagen blir innholdsrik den også!!

Ingen kommentarer: